søndag den 16. maj 2010

OMG!

"Kom så Diller, slid slid slid. Fremad, bagud, slid slid slid"

Hvad tænker du her? Rigtig dårlig bonderøvs joke? Pervers stodder i byen? Eller måske noget helt tredje.
Sikkert - men sikkert er det at du ikke tænker på Special Agenten OZO fra Disney Channel. Ikke destomindre er det her remsen er sagt.
Der står simpelthen en gul bamse, i selskab med en politisk korrekt sort cheerleader, i den bedste sendetid på Disney Channel og synger om en diller der skal gå bagud og fremad og slide for sagen alt imens...!!!

Der er RET mange led, sådan en tegnefilm skal igennem inden den kommer ud i "æteren". Vi gider slet ikke nævne alle de led den skal igennem i USA, hvor den kommer fra og jeg er ret sikker på, at den amerikanske udgave ikke indeholder ord og sætninger som "dicks" og "work hard on it dick"!
Så hvad er det lige der sker når filmen ankommer til Danmark, skal oversættes, godkendes og derefter speakes..? Er der INGEN der har undret sig over, at der står en gul bamse og synger om en diller der skal arbjede hårdt for sagen? Der sidder ikke en eneste og tænker: Arrrgghh, deeen går måske alligevel ikke? Vi kunne måske synge: Kom så kroko, spil så flot. Så fester vi i aften på et slot. Eller noget i den retning - come on - alt andet er bedre. Konteksten var nemlig, at Ozo skulle hjælpe lille korrekte cheerleader med at heppe på sit hold der havde en krokodille som maskot. Hvordan en i H... det er blevet til "diller", aner jeg virkelig ikke! Men ikke destomindre, var det det jeg så, min søn så og garanteret også en hel del andre søndags børn og familier.
Men det bliver bedre. For da jeg så skrev min undrelse på facebook, var der en gammel skolekammerat der skrev tilbage: "gok gok gok, er det dig kylling der står og gokker i hjørnet - kom herover så vi kan se dine boller" citat Bamse!!!

OMG!

1 kommentar:

Bo Foght sagde ...

OMG indeed! Men jeg skulle hilse og sige at Bamse og Kylling på ingen måde er for børn. Bare se det her klip: http://www.dr.dk/pirattv/klip/beeep-kylling-og-bamse-i-hed-elskov