lørdag den 12. juni 2010

Overspringshandlinger

Jeg har gjort det!
Nu er jeg endelig kommet igang. Projektet er sat i søen, det er skudt afsted - og jeg er allerede ved at opgive... opgive at sy mit første tæppe...
Ikke så meget fordi jeg keder mig. Det er mere fordi jeg altid forsøger at finde ud af, hvordan jeg kan overspringshandle.

Nu er det her jo online. Det vil sige, at alle kan læse det - så inden jeg fortsætter: Kære kommende arbejdsgiver (hvor end du er i verden), frygt ikke - det er KUN når det er mine sy projekter, at jeg overspringshandler!
Men så gør jeg det også i en grad, der er et VM værdigt.

Skaaaaal man viiiiirkelig stryyyyge aaaaalle kanter? Er det VIRKELIG nødvendigt, at vaske alt stof inden man kan bruge det? Er det livsnødvendigt, at undertråden matcher overtråden? og endeligt - skal man sy i alle kanter, inden man syr for real, så det ikke trævler?
Og netop det sidste er mit problem i øjeblikket.
For det hersens tæppe jeg er igang med, er jo et patchwork tæppe. Med 88 lapper. 88...
88 lapper der skal sys i hver 4 kanter. Det er 352 gange jeg skal sy ligeud. Kun fordi man risikerer, at det trævler i vask, hvis man ikke gør det. Og det er nemlig det der "risikere" der gør, at jeg tænker om det nu virkelig er nødvendigt. Jeg tænker det hver gang jeg tager fat i en ny lap og jeg har, indtilvidere, syet 68.
Det vil sige, at jeg på nuværende tidspunkt, har været ved at give op - ja, 68 gange.

Men der er fordele ved overspringshandlinger. Tag nu de puder jeg har syet i dag. Jeg har allerede draget stor nytte af, at jeg ikke gad vaske stoffet inden jeg gik i gang. Det krøller nemlig ikke og det er stadig så stift af farve, at puden står selv - trods jeg har målt forkert og betrækket er alt for stort.

Men jeg ved jo godt, at det er bedst at være grundig... så det er derfor, at jeg sidder med ondt i nakken og syr de satans lapper. For tæppet skal jo vaskes engang i mellem (jeg forsikre jer for, at havde jeg ikke haft Bassen som sviner helt vildt, havde jeg ikke syet 88 lapper i hver deres 4 kanter).
Problemet ligger nok i, at jeg i alle andre situationer i mit liv, er utrolig grundigt. Faktisk sådan kontrol freak agtigt grundig. Så det er her, jeg kan få lov til at være rebellen. Hende der skider på læren (som i dette tilfælde er mig selv) og bare gør det på min måde! Ha! "Så kan I andre bare sejle i jeres egen grundige ordentlige sø".

Gud, hvor er det egentlig dumt...
Jeg tror jeg går igang igen - med det samme og denne gang med endnu større grundighed end før.

.... altså lige indtil jeg ikke gider mere...

3 kommentarer:

Kolorista sagde ...

HADER at kante når jeg syr! Bruger hvad tråd der nu sidder i - undtagen hvis det er stikninger der kan ses... Men har altså lært på den hårde, dumstædige, selvretfærdige måde, at det bare er SÅ meget smukkere når man stryger - sorry, men på alle de andre punkter holder jeg m. dig. Og jeg har købt en takkesaks, og håber det holder kanterne flosse-fri... KH og go fornøjelse m. syeriet - Lisbeth

Gitte K sagde ...

Stort! Jeg er ved at sy gardiner .. 2 mørklægningsgardiner kan vel ikke tage så lang tid? Jo, jeg tror de har bedst af at hvile indimellem ... som en god bolledej.
Men nu er jeg snart færdig ... indenfor en måned altså :-)

Cristine sagde ...

Lisbeth: Jeg har strøget nu. Og du har så ret. Det ser bare 10 gange mere prof ud. Faktisk kan man næsten skjule at man tilsyneladende, var en anelse små plimelim, da man syede ligeud :-)
Gitte K: Jeg tror faktisk det er det første projekt jeg har gang i, hvor tidshorisonten er indenfor en måned. Jeg er nemlig arbejdssøgende ("løs" lyder grimt) så jeg skal jo have tiden til at gå... Syntes det er vildt, at nogen kaster sig ud i mere kompliserede projekter, end det at sy lige ud, så hatten af for dine mørkløgningsgardiner :-)

Med altid kærlig hilsen til begge to.