søndag den 12. september 2010

Jeps - jeg er snobbet

Indrømmet. Jeg er snoppet. Jeg elsker alt det æstetiske, design, god mad, gode vine, god sprut - du får mig ikke med på en whisky og cola, elsker bøger, litteratur, film, P1, krydderurter, gamle mænd med skæg og griner ikke af hvad som helst.

Derfor befandt jeg mig, en noget lettere klemt situation for mindre end ½ time siden, på det lokale marked, på den lokale græsmark i den noget lokale baghave jeg bor i.
Scenariet er som følgende: kæmpe telt, må man ta´ huuunden med sig ind i himlen, boder med fake tasker, tøj og ting, nisser - NISSER?!, glasheste i farver, ugler på kukkeure, sovs med spareribs, Jakker med rygmærker af kaliberen Born to Ride, Amstaff Dog og BullMastiff 4Ever, utrolig mange Harley Davidson gamager (nemlig - de lever endnu) og dåsebajere, som om de var fra den hellige kilde selv.
Faktisk virker det en smule religiøst, sådan et marked. Nærmest som om andakten er lige bag det hvide stakit der indhegner det store telt, hvor lugten af brændt kød i bolle vil hænge i min næse 4Ever. Gud er scenen, som Keld og Hilda indtager om eeein lillleeeæ hal tim´ som de siger her på Fyn. Kirkegængerne har alle taget den samme søndags uniform på - det bedste de har, og mudder og sjask betyder ingen sag for en træsko med hæl. Der er ikke dårligt vejr, kun dårlig påklædning -blev der sagt! Så Gud sørger for regnen, den skider vi bare på!

Sådan et scenario gik jeg i, med Hjalte i klapvognen, manden i min hånd og med en klar aftale om, at vi ikke skulle blive væk fra hinanden. For jeg ville ikke vide, hvad jeg skulle gøre hvis jeg blev væk sådan et sted. Så vi holdt godt fast i hinanden og gik måbende omkring. Sådan virkelig måbende. Faktisk lidt, som om vi gloede på grise i bur... Ja, jeg må indrømme - jeg følte mig en smule ved siden af, men alligevel ret ovenpå.

Og hvem er jeg til at dømme? Må jeg dømme?
Det korrekte svar er nej. Det upolitisk korrekte svar er ja.

Lad os starte med den ukorrekte først:
Hør her! Nej, den skide hund må ikke komme ind i himlen. Nej, BullMastiff er ikke en sød hund! Du dør langsomt, hvis du spiser sovs med spareribs og nej for helvede, jeg gider ikke have dit plagiat sølv med stjernetegns vedhæng for Nu Kun En 20´er. Jeg vil ikke ha´det.
Jeg vil proppe æstetik så langt ned i halsen på dig, at du til sidst må åbne øjnene for andet end billedrammer med vandfald, der ser ud som om det er ægte - tag nu for helvede til Østen og oplev det selv! Jeg vil proppe dig med salat og hummus i så rå mængder, at du vil opleve dine toiletbesøg langt mere behageligt end nogensinde før. Jeg vil spille et stykke med Lars H.U.G der handler om at du skal gå, se og mærke livet med din elskede og jeg vil tage dig med ind til byen og købe dig et stykke tøj, som fremhæver den utrolig smukke krop jeg kan se du faktisk har.
FÅÅÅÅRK det ville jeg gerne gøre...

Den politisk korrekte svar er alt det andet. At bare acceptere det, suge til sig og være åben overfor alt, hvad der kan kravle og gå sådan et sted... og nå ja, lade være med at komme der igen.

Og det gør jeg så... lader være med at komme der igen og egentlig nok bare acceptere at den er god nok: Jeg er en snob.

4 kommentarer:

Lisbeth sagde ...

Hvis du er en snob, så er jeg det vidst også..
Jeg, derimod, tager gerne sådan et sted hen, udelukkende for at more mig over de mennesker, der synes det hele er så fantastisk, og går rundt i træsko med hælkapper.
Det er en verden, der er så forskellig fra min, at jeg suger til mig af indtryk, som var jeg taget på marked i Østen.

Og nej, jeg kunne heller aldrig finde på at købe noget af deres crap..

Kolorista sagde ...

Jeg blir altid så skide deprimeret på den samlede menneskedheds vegne når jeg vover mig på kræmmermarked - og hvorfor er det så lige man gang på gang på gang vender tilbage dertil? I mit tilfælde er det dét spinkle håb, at der midt imellem alt komflitterstadsen pludselig findes et stykke smadder-billigt retro-guld - men det gør der jo for faen aldrig... Jeg holder med dig, selvom jeg SAGTENS kan kværne en rom og cola i ny og næ ;-) Kram fra Lisbeth

M sagde ...

HØRT HØRT! Men tænk på, at det skønne ved at alle disse mennesker findes- det gør, at man selv føler sig ekstra ekstra klog og lækker og sund mm! Der er nu intet som at sole sig i folk, der aldrig kunne finde på at høre P1;o)
KH snob-M

Cristine sagde ...

Lisbeth: Skønt at høre, at der er andre ligesindede! Og ja, må indrømme at jeg gik og sugede til mig og tænkte: Dette kan blive en hel bog i sig selv!
Lisbeth/kolorista: Nej nemlig! Der ligger aldrig noget og glimter ind i mellem alt det ragelse. Troede der var en Arne Jacobsen lampe(ligesom din) men det viste sig at være en plagiat. Ligesom alt det andet lort!
M: Hahahaha - det var nemlig lige lidt det jeg gjorde! Hahaha!

Med KH og kram til alle
C