torsdag den 14. oktober 2010

Har DU eN pÆN håNDS... HåNDskRiFt)=?

Jeg har ikke. Faktisk er den så grim, at jeg får det dårligt når jeg bliver bedt om at skrive noget til andre, i hånden. Ikke sådan depressions dårligt, men bare pinlig dårligt. For jeg ved, med sikkerhed, at læseren af mine kragetæer skal finde en grimasse der kan passe og spørge: Eøøhrmmm... hvad står der... altså, er det..? Eller, ja altså... hvad står der der? Og så skal jeg til at tyde mine egne kragetæer og det er heller ikke nemt. Også selvom jeg har skrevet det for lidt siden. Måske er der også et tilfælde af dårlig hukommelse... ?

Det siges ellers, at kreative mennesker skriver pænt. Og det kan godt være jeg ikke sådan syr og den slags, men kreativ det vil jeg nu nok mene, at jeg er. Men jeg missede også ringeklokken der ringede ind til "skriv pænt" timen og er nu endt i det hjørne, hvor de andre drenge med kragetæer står.
Kan faktisk huske dengang i folkeren, hvor alle de pæne piger skrev smukt med lilla og lyserøde kuglpenne der duftede af kirsebær og jordbær - eller en sær udgave af samme. Og de alle sammen kunne tegne små hjerter og søde ansigter af tykke bamser lige rundt om navnet. Pigerne hed også alle sammen noget sødt: Rikke, Camilla, Mia eller Anette.
Jeg hed Cristine Gliese, kunne knapt nok sige det selv, slet ikke skrive det og mine kuglepenne lugtede ligesom de andres, men det var eddermanme ikke af jordbær.
NÅ - det kunne vist blive et blog indlæg for sig selv.

I øjeblikket er det helt særlig slemt fordi jeg skriver ret meget i hånden. Jeg øver mig nemlig. Øver mig på, at blive bedre til at skrive. Ikke sådan, skrive pænt, men skrive lækkert, flydende og forførende. Og det skal foregå i hånden. I stilhed. Og det er svært. Jeg kan knap nok læse, hvad jeg skriver selv. Store og små bogstaver i et, venstrestillet, højrestillet, med krølle på g´et og næste gang uden krølle.
Det giver ingen mening og det er skide irriterende.
Men jeg bliver ved, for jeg kan mærke det bliver bedre med tiden. Men hold nu OP jeg kunne starte mit eget skriftsprog, for det jeg præsterer i øjeblikket er ikke fra denne planet.

Hvis du vil vide, hvorfor jeg skriver i hånden og hvorfor det er en god ide, så smut forbi hende her

7 kommentarer:

Ursula sagde ...

He he, måske du skulle have været læge ;-)

Jeg kan godt skrive rigtig pænt, men har mange forskellige håndskrifter og nogen gange ligner det også nogen kun damerne på apotektet kan tyde.

Du kan jo gå i gang med et linieret kladdehæfte og så tage en side for hvert bogstav....det er sådan min datter lærer at skrive i øjeblikket ;-)

ThinkingSpace sagde ...

Jeg har også mange håndskrifter, men den kønneste af dem bruger jeg faktisk sjældent. For det meste skribler jeg ting i en hast, så kun jeg selv kan tyde det efterfølgende.

Hanne Eriksen sagde ...

Hvor er det skønt, at du øver dig,. Jeg får sådan nogle dejlige indre billeder.

Og så er der bare noget livgivende ved at skrive i hånden. Nogle gange bliver det helt meditativt for mig. For det går bare sååå langsomt :-)

Du må da viser os en lille skriveprøve... ;-)

Mange hilsner fra
Hanne

Bo Foght sagde ...

Åh gud. Der kunne skrives mange lange blog indlæg om min håndskrift. Jeg gad egentlig godt læse mine gamle dansk stile fra folkeskolen og se om det kan lade sig gøre at læse skidtet.

Det kunne være du skulle ud og investere i kuglepenne i diverse frugtdufte og se om det hjælper på kvaliteten af håndskriften? :-)

Cristine sagde ...

Ursula: uuuhhaaa læge... mange penge og den slags, men nåle og blod og rokketænder. Nå nej, det er tandlægen. Men du har ret. Når nu jeg tænker over det, så kan jeg faktisk heller ikke tyde min læges recept :-)
Og ang. det linieret hæftte, så har jeg faktisk overvejet det :-)
Thinkingspace: Du er heldig, at du i det mindste har een pæn :-)
Hanne: ja det er faktisk ret befrinende at skrive i hånden, når man glemmer hvor grimt det er. Og ja, det kunne være jeg skulle vise det frem, så I kan se det for jer selv.
Bo: Problemet med mig er, at jeg ikke er rykket mig meget siden folkeren ang. min håndskrift... hehe. Men måske har du ret. Skal alligvel et smut i det forjættede Bilka i morgen - de må da ha´ en duft kuglepen eller to? Måske kan man få en med coladuft?

Hav en smuk weekend alle sammen!

Bo Foght sagde ...

Jeg tror jeg har rykket mig rigtig meget siden folkeskolen når det kommer til min håndskrift... Desværre i den HELT forkerte retning :-)

Også god weekend til dig Cristine og held og lykke med jagten på en coladuftende kuglepen :-)

Stine Hoelgaard Johansen sagde ...

hi hi, jeg sidder her og klukker. Det kan godt være at du ikke skriver pænt men du skriver i hvert fald sjovt:))
Min skrift er så forfærdelig, at jeg ikke engang selv kan læse den. Startede ud med formskrift og blev i 4. klasse, efter at jeg havde skiftet skole, tvunget til at skrive skråskrift af min nye lærere Fru. Brønderslev.
I dag, 30 år efter, ligner min skrift noget jeg skriver med tæerne, og vel og mærke den venstre fod!!
Stine:)