onsdag den 20. oktober 2010

Kvinder jeg beundrer #2. Verdens Kvinde

Hun har sat sit præg på hele den internationale verden. Ikke kun fordi hun blev den første kvindelige udenrigsminister i USA, og dermed banede vejen for foreksempel Hillary Clinton, men også fordi hun igennem hele hendes karriere har været foregangskvinde. Og dem har både du og jeg brug for. Jeg taler selvfølgelig om Madeleine Albright.
Moderen og ophavsmanden til den berømte sætning:

Der findes et særligt sted i helvede for kvinder der ikke hjælper hinanden
(læsere af min blog vil vide, at jeg ynder at kaste den sætning ind, der hvor jeg kan)

Hun kan meget. Hun kan faktisk så meget, at da jeg satte mig for at vide mere om hende, måtte jeg stoppe min research, af bar mangel på luft. For hun tager altså pusten fra een.
Fakta:
  • Hun taler 6 sprog
  • Hendes familie er flygtninge fra den gamle Tjekkoslovakiet
  • Mor til 3 piger
  • MA, MA og Ph. D. indehaver
  • Første kvindelige udenrigsminister for USA
  • Medlem af Clintons Internationale Sikkerhedsråd
  • FN Ambassadør 
  • Og nå ja, udnævnt igennem 1990´erne til den mest magtfulde kvinde i verden
Men det er nu ikke så meget magten, jeg er fascineret af. Og jeg kan også sagtens finde på at diskutere hendes villige brug af militæret, blandt andet i Balkan området.

Det jeg fascineres af er, at hun som kvinde er nået så langt. Har fået så meget status, og opnåede så store resultater med hendes liv, som hun har gjort og stadig gør. Hun er stadig aktiv og sidder i diverse bestyrelser, ejer flere selskaber, underviser og rejser jorden rundt og mødes med forskellige top politikere i demokratiets embede.
Men der lïgger også en utrolig jernvilje bag. Blandt andet kræver det en vis form for balls, at læse russisk samtidig med at man har to tvillingepiger der er født for tidligt. Historien bag dette er, at for at få lidt adspredelse fra det lange hospitalsophold med de for tidlig fødte piger, bestemte damen sig nemlig for, at læse en smule russisk. Et studium hun senere fik endnu en fin grad i. Nå ja - hvorfor ikke? Jeg ved ikke selv, hvad jeg ville gøre, hvis jeg fødte for tidligt. Men jeg ville i hvert fald ikke læse russisk. Men hvor er det dog egentlig klogt! At udnytte tiden, situationer, begivenheder - lykkelige som ulykkelige - til noget positivt. Det er værd at tage hatten af for og det er værd at tænke over.

Men det jeg beundre mest, er det foromtalte citat:

Der findes et særligt sted i helvede for kvinder der ikke hjælper hinanden

Jeg mener faktisk, at det er noget af det klogeste jeg nogensinde har hørt.
Hun var ikke nået dertil, hvor hun er i dag, hvis ikke hun har fået hjælp. Og endnu vigtigere: hvis hun ikke havde delt ud af sin viden og hjulpet andre. Og det kan vi lære noget af.
Vi er så forhippede på at holde på vores. Ikke give vores ideer videre, hjælpe andre, træde et skridt tilbage og i det hele taget give indtryk af, at vi ikke kan. Jeg tror ikke på at vi kan selv, altid. Vi må lære og turde lære af andre. Og så holde op med at være så bange for alle dem der kan noget. De kan det kun fordi de har øvet sig, øvet sig mere og endnu mere. Og hvis du ikke kan - så må du øve dig.

Og så har damen jo nok haft en plan ik? Og det var der ikke noget, eller nogen, der skulle sætte en stopper for. At turde have en plan (bare det at turde have en er vildt nok i sig selv) men også have viljen og modet til at føre det ud i livet - det er stort i min verden.

Jeg mener faktisk ikke, at en plan behøvet at indeholde en Ph. D grad og at man skal kunne tale 6 sprog flydende. En plan er, at man har bestemt sig for noget ligemeget, hvor man er i sit liv. Foreksempel, at man vil være glad en hel dag. Helt lavpraktisk. Bestemme sig for det, og så være det. Ligemeget, hvad der kommer ens vej. Eller at man vil, goood daaaam VIL, ud af arbejdsløshed eller man bare vil starte for sig selv.

Og til alle de planer man har, kan man skele til Madeleine Albright. For hvis hun kan, hvem kan så ikke?

4 kommentarer:

Karen Klarbæk sagde ...

Du har vundet 1 billet i min give away. Send mig din adresse pr. mail

Karen

Prophecy sagde ...

Cristine, jeg er vild med din nye serie 'Kvnder jeg beundrer' - informativt (vidste ikke M.A. talte 6 sprog), og super interessant. Venter spændt på næste nummer. Ps. den om din svigermor var SÅ fin

Gitte K sagde ...

Skulle jeg lave en liste over kvinder, jeg beundrer, så er Madeleine Albright også meget højt oppe på den.

Jeg slugte hendes biografi ud-i-en-køre, og jeg kunne egentlig godt tænke mig at møde hende en dag.

Spændt på hvem du har som den næste på din liste!

Michael sagde ...

Da ramte du lige egoet der i din beskrivelse Christine, når man ikke har til sinds at lære fra sig, af frygt for at andre vil blive bedre til at bruge din viden, end dig selv, kommer frygten, frygten om ikke at være god nok, om ikke at slå til, og den er selvforstærkende fordi, som du rigtigt nok skriver, der findes et særligt sted i helvede for kvinder der ikke hjælper hinanden.
Egoet vil være bedst, det vil være nr. 1, hvis du åbner dit inderste, og lader kærligheden slippe ud, har du allerede kaldt til forsoning/enighed, da kan man dele erfaringer med hinanden, og alle høste af resultatet.