torsdag den 25. november 2010

Ordbogen dot mor slash pædagog

Nå men, så sad man der. I vuggestuen. Tømmermændshængt på en mandag (jeps!). Hjalte gumlede på en bolle, han var lige stået op. Jeg ventede, og fik en kop tiltrængt kaffe.

Og lad mig lige sige, inden jeg starter sådan for alvor; Jeg er utrolig lykkelig over vores vuggestue. Pædagogerne er fantastiske, miljøet er fantastisk, rammerne er skov og naturlegeplads og reglerne er musik, for fulde drøn. We Love It og Hjalte endnu mere.
Men når man nu sad der og hørte på: Ja, han har nu godt nok sin egen vilje, din dreng. Eller: Uhhada han har meget personlighed og: ja, vi prøvede at tage sutten fra ham... men... Så tænker jeg lidt på, hvorfor en i bare hule H.. at de ikke bare siger det, som det er? At Hjalte er i Over-Jeg´s perioden og han derfor er en lille tyran der damptromler hele stuen, alle pædagoger og sine forældre.

"Tell It Like It Is" var der engang nogen der sang, dog i en noget mere kælen udgave end den jeg beder om. Og de havde, og har, ret.

Måske er jeg bare en af de forældre, der gerne vil have sandheden. Jeg fortæller den i hvert fald gerne selv. Jeg bliver ikke sur over at høre, at mit barn er kropumulig - I KNOW!! Jeg ved også, at sådan er børn, og sådan er Hjalte. Og det går nok over igen. Men indtil der så lad os for guds skyld - ja, tell like it is.

Derfor har jeg oversat pædagosk til forældresk. Det kommer her:

ja, han har nu godt nok sin egen vilje, din dreng: kan have flere betydninger. De vigtigste må være:
1) Dit barn er røv irriterende
2) Vi forhøjer prisen for jeres barn - han koster en indlæggelse på den lukkede for en af pædagogerne

Uhadada, han har meget personlighed:
Vi er egentlig ret ligeglade med om det er fra dig, eller din mand, at han har det! Vi slår gerne begge ihjel, som er årsag til den drengs temperament.

Ja, vi prøvede at tage sutten fra ham... men...
Da han havde skreget og peget på suttetræet i en time, og alle de andre børn på stuen skreg i sympati med Hjalte, valgte vi at proppe en prop i munden på drengen - og vi lod den sidde, ellers blev vi vanvittige. Og hvis du nævner noget om, at du IKKE vil have, at han har den sut i munden, så er du tæt på at have en bolle siddende lige mellem øjnene om lidt...! At du bare ved det...

Og her kommer en nyttig information til de pædagoger der forsøger at pakke Hjalte ind:
Når Hjaltes mor nikker, betyder det enten:

1) Yes!! Jeg er ikke alene om at være udbrændt
Eller:
2) Så ka´I lære det!

ps: jeg er faktisk en stolt mor.

http://debat.mama.dk/forums/t/192.aspx

1 kommentar:

Kolorista sagde ...

Hmmmm - det ER altså et dilemma! Fordi: hvis/når en pædagog (eller skolelærer, for that matter) skal sige dét som det er uden omsvøb - så KRÆVER det altså at man har luret om forældrene kan tåle at høre en skovl blive kaldt en skovl (og det kan jo være lidt hårdt at høre sit barn omtalt som sådan!!!) - har prøvet at være i den anden ende af sådan en samtale, og jeg har lært min skolelærer-lektie: jeg finder liiiiige ud af først om de respektive forældre kan klare det - og hvis jeg er bare den mindste smule i tvivl om de kan, så pakker jeg pænt mine ord ind i vat og pastelfarvet silkepapir. Der kan komme en frygtelig masse fornærmelse ud af at servere den uindpakkede sandhed. Fedt at du er en af dem der kan klare det (og jeg ville nyde at sidde til en skole-hjem-samtale med dig, for jeg tror der kommer enormt meget godt ud af at man kan lægge kortene på bordet - selvfølgelig med gensidig respekt og ungens ve og vel i centrum). Som altid skriver du dejligt om dit liv! KH Lisbeth