søndag den 2. januar 2011

Er du god til curling?

Vi er en hel generation der gør det. Aldrig har der været så mange curling fanatikere, som det er nu. Det er specielt populært i blandt de 28-35 årige. Og af begge køn. De fejer, huuujjjiiieeeer, glatter og fjerner alt snavs, støv og mulige bump på vejen for at den dyrebare i midten kan glide nemt og ubesværet ned af den planlagte og velordnede bane.

Og vi er glade for sporten. I hvert fald glade nok til at skrive bøger om det, blogge om det, gå på kursus, få depressioner og blive skilt på grund af det. Faktisk definerer det, i stor udstrækning, hvem vi er.
Det er faktisk blevet så normalt at gå til curling, at vi ikke kan kende forskel på ret og rimeligt mere. For eksempel holder vi dem udenfor, som ikke gider feje. Faktisk syntes vi de er underlige. Vi skælder dem også gerne ud. Specielt når de er dem, der passer på vores dyrebare. Altså dem der arbejder der, hvor vi opbevarer vores små øjestene. Hvis ikke de gider feje, fjerne bump, småsten eller snavs for vores øjestens glidebane bliver vi sure.
Og hvis der er nogen, der ikke gider feje, selvom de har en øjesten, ja så rynker vi på næsen, og snakker om dem bag deres ryg. Faktisk kan vi godt finde på at stemple dem som uegnede til sporten.

Men vi glemmer bare, at øjestenens røvballer fryser til istapper og bliver følelsesløse, når de kurer på den glatte is. Et bump ville i det mindste sætte blodomløbet i gang, få hjertet til at banke eller få øjestenen i et split sekund til at træffe et selvstændigt valg om at falde til den ene, eller den anden side.

Vi glemmer, at der er et liv udenfor sporten. Et liv, hvor vores øjesten skal leve. Med krig, biler på vejene og E-numre i maden. Og vi glemmer også, at vi er trætte, når vi kommer hjem fra vores sport. Og at vi har brug for at sove som aktive udøvere. Og når vi sover, og lukker øjnene, så skal øjestenen selv glide videre i sit eget liv.
Og hvis øjestenen ikke har ridser i lakken, hvordan skal den så vide hvor godt det føles at være glat?

Forstår du - Kære Curling Forældre Generation?

9 kommentarer:

Onkel Anne sagde ...

Ja jeg forstår den. Og jeg forstår den specielt, når jeg selv er forælder og hører andre forældre tale om deres curling-børn. Og så takker jeg for, at jeg ikke er curler... Eller... Nå det er også lige meget, jeg skal nemlig lige have pakket min søns taske, lavet hans lektier, smurt hans madpakke og ordnet hans fodboldkort, inden sengen kalder! ;)
Fedt emne!

Kat sagde ...

Tak tak tak! Så lige på kornet! Jeg tror ikke, det er mig, men det er det jo nok;)

Anonym sagde ...

Åhhhh Cristine du skriver så gudsbenådet...endnu engang et fantastisk indlæd:)
Og TILLYKKE med jobbet:)
Kh Pernille

Anonym sagde ...

Der skulle selvfølgelig have stået INDLÆG!!!

Anne Lotte sagde ...

Den sad sgu lige i skabet.
Godt skrevet.

Hilsen Anne Lotte

Julia sagde ...

Hear ya sister!

Anonym sagde ...

Ja, jeg forstår og hvor har du ret!
Jeg øver mig i diciplinen "anti-curling" i det nye år...
Kan så godt lide børn der kan selv - og tør selv... og den evne udvikles jo kun når de får lov til at øve sig....

Lis Rylander Karlsson sagde ...

Blachmann? Blackmann? Nå, ja, manden har jo ret, når han siger, at curlingforældrene skylder ungerne en undskyldning.

Og du fortjener sgu et bifald, når du skriver det så rent som dette!

Tanja sagde ...

Tak for den reminder. Virkelig godt skrevet :)