fredag den 21. januar 2011

I dit ansigt

Retorik. Jeg taler en del om det i øjeblikket. For jeg er ret træt af den. Den retorik vi bruger overfor hinanden.
Og så alligevel ikke. Der er nemlig former for retorik, som jeg elsker. Foreksempel den visuelle retorik, som nok mest er udsprunget af et behov for at udtrykke os på en måde, som vi ikke kan face to face. Der er bare noget, man ikke siger til hinanden, hvis man vil kunne holde ud at være sammen med hinanden.
Når ord ikke er nok, så tyr man til den visuelle retorik. Den lever i allerhøjeste (og værste) grad i reklamebranchen.

Jeg øver mig i at blive en af dem, der er sindsygt godt til det med tale, ord, skrift og snakkeslapperas indenfor den verden. Hver dag. Hele tiden og altid. Jeg drømmer om det faktisk - nok ikke helt sundt, men måske et udtryk for oprigtig interesse..? Gad vide om jeg aldrig har haft en oprigtig interesse før? Nå men, hvad skal du få ud af det her (tænk modtager, modtager, modtager, Cristine)?
Jeg vil egentlig vise jer en række fremragende eksempler på visuel retorik. Og en lille bid af det jeg tænder på, i reklamebranchen, - evnen til at forskrække og betage på samme tid!

Se med:

Denne her behøver ikke nærmere forklaring. Derfor er den fantastisk

Der Tagesspiegel er en Berliner avis, man burde se op til. Den har vundet internationale design priser for dens måde at bruge sit visuelle udtryk på, og er i det hele taget misundelsesværdig. Avisen er heller ikke bange for reklamer, og er så sikre i deres brand så de tør lade en bilproducent bryde deres logo. Her er det Smart Car, som har visualiseret bilens størrelse, ved at sætte bilen ind i mellemrummet mellem Der og Tagesspiegel. Genialt! 

Mande magasinet FHM laver årligt verdens mest sexede kvinde. En afstemning hvor læserne stemmer. Hvilket mere oplagt sted end House Of Parliament, hvor Englands love er til afstemning hver dag, er mere oplagt at reklame for denne afstemning? Man kan diskutere etikken men ikke genialiteten i denne "reklame".



En næse render rundt i mylretrafikken for at reklamere for "Stop a running nose with Liquifruit"

Elsker denne her! Og så i Singapore!


En genial måde at bruge billeder til budskabet...

Elsker teksten, elsker palmerne og elsker tanken, at jeg ikke tænker på bilen men på hvordan en i H, de har lavet den. Humlen er, at jeg ved HVEM der har lavet det.

The Invisible man


Denne her er min absolut favorit. Den taler til alle, uden at tale ned. Den forskrækker og betager. Måske er den for meget, men budskabet er så stærkt, at det er ligemeget. Jeg ville elske at vi turde den slags i Danmark i stedet for posters med 2 børn der smilende siger: Pas på mig i trafikken...
Jeg ville elske at lave denne type oplysningskampagner!

Brilliant!

Forklaring, som du ikke kan se på grund af billedets størrelse: Hun har spist light mayonaise...


Hvis mit intellekt en dag kan tænke en tanke i nærheden af dette, så er jeg lykkelig...


4 kommentarer:

Onkel Anne sagde ...

Skønne kvindemenneske jeg har awarded dig, fordi du er fantastisk. Kig ind til mig :)

Cristine sagde ...

EIMEN! (det er mit nye ord) Er det så mig. Ej hvor fedt!
Hvad skal jeg så nu?

Fortæl mig mere, jeg er SÅ stolt...
KH for filan!

Onkel Anne sagde ...

Jamen du kan se meget mere inde på min blog :) under p3 guld

Kat sagde ...

Sår der awaaaaard! Hos mig også;)