tirsdag den 15. februar 2011

Får du også gåsehud, når du læser dette?

Når nu man er glad for ord, og man øver sig hele tiden og man håber på, at man en dag bliver så god, at andre får gåsehud over det, man skriver, så må man bare træde 4 milliarder skridt tilbage og se sig slået gang på gang af de store mestre.
Som f. eks Ernest Hemingway.
For når jeg sidder der, og er ved at gå død i mine egne tanker om at skrive, så mange at jeg slet ikke skriver, så kommer jeg til at læse ting som dette; om engang Ernest Hemingway blev spurgt om at fortælle en historie på kun 6 ord. Og han sagde:

For sale: baby shoes, never used.

Så er det ligesom at få en mavepuster.

Både fordi det er genialt, og fordi det er så utrolig trist, at det faktisk får mig til at græde.
Derfor spørger jeg: Får du også gåsehud, når du læser dette?

8 kommentarer:

June sagde ...

Ja, jeg får lidt gåsehud af bar beundring. Men fordi at historien for mig rummer flere mulige scenarier.

Både den triste du selv er inde på, men det kunne jo også være den "praktiske" at skoene var pigesko, og det blev en dreng ;-)

Eller skoene aldrig blev brugt, fordi barnet elsker at mærke det bløde tæppe under fødderne. Her kan jeg lige forestille mig de små bløde fusser, grave tæerne ned i tæppet.

Så en historie kan også være, hvad man gør den til <3

Cristine sagde ...

Nemlig!

Den første historie du nævner, nemlig den at barnet ikke er mere, fik bare tåre frem i øjnene på mig...
Så er jeg vist ikke så kynisk alligevel..?

Men du har ret, og det er derfor jeg elsker Hemingway!

Selvom han faktisk også var en ret så stor kyniker...

KH C

June sagde ...

Hi hi....vi er nok alle kynikere på nogle fronter, og totalt blødsødne på andre.

Og når man først er blevet mor, er der bare visse ting, der virkelig niver i tårekanalerne.

gittepigen sagde ...

Min første indskydelse var, at det er historien om de sko, som jeg blev anbefalet til NC til hans skæve ankler.
Men som han aldrig har fået brugt, fordi han nægtede at gå med dem.
Han lagde sig ned, når vi gav ham dem på, og nægtede at gå.
Når vi tog dem af, så spurtede han glad rundt.

Så de er til salg. Anyone?

AB sagde ...

Jo mere enkelt og mere præcist det skrives, jo mere åbent og fyldt med historier er det. Jeg elsker enkelthed og bare at læse de muligheder den lille linje allerede har åbnet ved dine læsere giver mig gåsehud. Ord styrer for vildt! Og dte gør billeder også, skulle jeg hilse og sige :-)

Trine sagde ...

Gåsehud kan ikke beskrive det, vel?

Kolorista sagde ...

Ikke bare gåsehud: væg-til-væg-ståpels! KH Lisbeth

Line sagde ...

Brrrrr[Lyden for gåsehud] ....
Men den platte indre onkel Bent kommer til at tænke på den her:

For sale: parachute, never opened, small stain.

...beklager, men den MÅTTE bare ud