søndag den 10. april 2011

Dagen, da de ældre kom på banen

Eller måske: Dagen, hvor jeg opdagede at de ældre er på banen - og måske allerede havde været det i lang tid?

For det er jo ikke sådan, at jeg går mener, at når man rammer de 60+, så er man færdig. Men fordi jeg selv roder rundt i 30+, har jeg ikke så meget føling med, hvad der sker på ældremarkedet, hvis jeg må tillade mig at kalde det for sådan.

Men min morgenavis var et levende bevis på, at de ældre i høj grad stadig er her. Heldigvis i en form, der indgyder til mere respekt end til dem, der har bestemt sig for at et langt liv med kærlighed, sorg og lykke er bedst tjent med en erstatning hvor en plads i bussen og en Karen Wolf småkage, er det bedst mulige, man kan opnå...
For de 3 "gamle" som min morgenavis havde uafhængige interviews med - de har eddermanme nosser!

Den første fordi han har formået at bruge iPhone og iPad i en version, der skyder langt over 4.0.
Se udstillingen på Louisiana frem til d. 28.8 - I know I will!
"Billeder er magt" siger den 73-årige David Hockney, der har kastet sig over at "male" sine billeder elektronisk. Lige nu udstiller han dem på Louisiana, på skærme, direkte koblet op til hans iPhone og iPad, hvilket betyder, at udstillingen vil ændre sig i takt med, at David Hockney sender nye billeder... Nemlig!
Og hvis vi tror, det "bare" er en gammel mand, der sidder og sender billeder, fordi han har lært det af sine børnebørn, så tro om. Provokationen vælter ud over rammerne... hvis man kan se den for skyklapperne.
Og det sker alt i mens, at alverdens medier er fyldt med halvdårlige billeder skudt i iPhone Hipstamatic, for at give verden et retro look... Og så er 73-årige gamle mænd ved at male fremtiden for os.
Nej du, vi har vist lidt at komme efter på den front.
Godt gået, du gamle!

Den næste er en kendt og elsket kvinde, i mit hjerte i hvert fald. Nu er hun på banen igen. Kirsten Thorup, med en bog, der historien igennem, spørger: Kan vi holde vores rigdom ud?
Kan vi?
Prøv lige at se, hvor smuk hun er! "Nuff said, aiiing!"

Og den sidste, er også alderspræsidenten, men måske den af de 3, der har allermest berettigelse på toppen af poppen. Med sine 93 år, har den tidligere fransk-tyske diplomat, Stéphane Hessel begået en bog, der har formået at lægge det franske bogmarked ned og i den sammenhæng, blive fortaler for unge mennesker - nu også verden over. Bogen er på 29 sider - mere behøves ikke, og hedder: "Indignez-vous" oversat til dansk: "Gør Oprør".
Køb bogen her
Ud over at have kæmpet under 2. verdenskrig, har han levet et langt politisk liv, hvor han har kæmpet for social retfærdighed og ligevægt i vores verdenssamfund. Han hylder det, der sker i Mellemøsten og har måtte høre på at blive kaldt antisemit, til trods for at hans far var jødisk, og at han selv har siddet i en nazistisk koncentrationslejr. Blot fordi han har fortalt israelerne at vold altså avler vold... Hvis de skulle have glemt det i mellemtiden.

Og så sidder jeg her. I mit parcelhus og bekymre mig om, om cheferne kan lide mig, hvordan jeg skal lave mad med glaskål og filosoferer over cupcakes...

Shit, det er for meget - eller i hvert fald for lidt, for min generation.

Ingen kommentarer: