fredag den 17. juni 2011

2 år, kærlighed og kvinder

Nu er det weekend. Køkkenbordet bugner af varer, der skal laves til mad, kage, bogstavsmåkager, chokoladedrømme, togkage og citronkylling. I gryderne er der hjemmelavet hyldeblomstsaft, og i køleskabet står der en skål med en dej, der koldhæver til i morgen tidlig. Så vi kan få friske morgenboller.
Drengen sover. Uvidende om det fødselsdagsbrag hans mor planlægger for ham. Manden slapper med zap, velvidende om det fødselsdagsbrag hans kone skyder af i de kommende dage.

Kort sagt, så er der skuret godt og grundigt op for husmodergenet. Og det er ok. Jeg nyder det faktisk. Jeg bygger rede i reden. Og jeg må godt. Hjalte bliver 2 år på mandag.

Imens er der kvinder i Saudiarabien, der kører i bil med livet på spil. Fordi de lever som kvinder, der ikke må rejse fra ét sted til et andet, uden en mands tilkendegivelse. Lever som kvinder, der ikke kan få et kørekort, eller få det arbejde de vil.
De tænker ikke på chokoladedrømme og balloner. De bager ikke. De reagerer.

Og mine små hår rejser sig.

Jeg holder normalt meget af kontrasterne her i livet. Men denne her, bliver mit intellekt nød til at lukke ned for. For ellers virker chokoladedrømme, bogstavkager, gaver, sang og balloner mærkværdigt.

Ikke alt behøver være det store billede. Nogle gange er det mere end ok, at hænge sig i detaljen. Min søns fødselsdag er ikke en detalje. Det er mit liv. Eller, skulle jeg hellere sige: det er også mit liv.
For jeg kan ikke være hende, som bager og planlægger dage med balloner, uden at være hende, der også kikker ud. Og bliver rørt af det.

Men når vi er færdige med at holde fødselsdag, spise kage og pakke gaver ud, vil jeg fortsætte livet som mor til Hjalte. Og fortsætte min kamp, for at opdrage et menneske, der kan mere end se ind.

Det er det bedste våben, jeg har. Og det bedste, jeg kan give videre.

Gør en forskel: https://www.facebook.com/Women2Drive?sk=wall

4 kommentarer:

Vibeke Storm-Frandsen sagde ...

Tillykke med ham.

Har lige skrevet en masse volapyk, som egentlig bare havde det formål at sige: enig, Cristine, enig.

Fejr din skønne dreng og opdrag ham til at respektere mennesker

June sagde ...

Tillykke med ham! <3

Og ja....små ting kan sagtens være store ;-)

Knus

Kolorista sagde ...

Hej Cristine. Jeg syns jeg kan høre en lille smule skyld lige under overfladen - glem den! Nyd livet, vær i nuet, fejr din dreng, bag en chokoladedrøm, og gør det med stolthed, go samvittighed og ro i maven: fordi du OGSÅ er en kvinde med udsyn - det er helt som det skal være. Nyd fejringen (og ham dér zapperen - skal han ikke også hjælpe lidt til??? :0))
Hjerte-hjerte fra Lisbeth

gittepigen sagde ...

Hej Cristine

Hvis alle verdens mødre kunne få lov til at gøre som dig .. fejre deres små sønner og døtre med det helt store knald og lots of loving hvert år, ville verden være et kærligere sted.

Det er vigtigt at starte i sin egen baghave, når man vil ændre verden. Din søns fødselsdag ændrer måske ikke verden, men den former hans verden, så han en dag er klar til at ændre verden.

Glædelig fødselsdag til jer alle sammen!

(her er der også en mor, der er gået i planlægningsmode ... der er en 1 måned og 1 dag til NCs store dag ... ja, han bliver også 2 år!)

Kram & kærlig hilsner

Gitte & NC