tirsdag den 14. juni 2011

Hammerslag

Indrømmet - jeg er en sucker for boligprogrammer. Har selv lavet et af slagsen - og det gør man kun, hvis man er glad for huse. Min reol bugner af boligblade og jeg rykker tit om, rykker til og rykker ud overalt i huset.
Og lige nu, kører Hammerslag potpourri i baggrunden. Et program som vi alle vist har set, nogen mere end andre. Jeg er, i dette tilfælde nogen, for: er du sindsvag, jeg har set meget Hammerslag!

Men ligeså meget som jeg sluger det i mig, lige så meget undrer jeg mig over vores måder at indrette os på. For vi er jo hyggefolket. Det land i verden, som har allermest hygge på dagsordenen. Vi sluger, æder og fortærer hygge i rå mængder i Danmark - bare ikke der hvor vi bor... eller hvad?
For mage til kønsløse, u-hyggelige, hvide, stramme køkkener og perfekte designer-møbler-stuer, skal man lede længe efter. Det er jo UMULIGT at slå en ærlig prut i de danske hjem. For hvor skal den gå hen? Allerede inden den er sluppet ud, er den kvalt af Herstal, der glimter af Ajax.
Hvor er ungernes hjemmelavede billeder? Hvor er dørkarmen med fars tegnede streger, der viser, hvor meget poden er vokset. Hvor er de der rædsler, vores unger slæber med hjem fra institutionen, som forestiller en påskehare eller et askebæger - nå nej, vi ryger heller ikke mere. Hvor er rækkerne med sko, der alligevel aldrig kan være der, trods utallige IKEA løsninger? Hvor er den plettede sofa? Come on! Fortæl mig, at jeg ikke er den eneste i Danmark med en skide dyr designer sofa  - stinkende be-plettet af bæ, gylp og sen-nattetime-kaffe..?

Men pænt ser det ud. Det gør det da. Det ser bare ofte ikke så beboeligt ud.
Men ok, hvis jeg skulle have besøg af Hammerslag ville jeg virkelig også give den gas på oprydningen. Sådan for alvor gas! Men jeg ville aldrig fjerne alt det, der gør vores hjem til vores. Blandt andet pletterne på sofaen. Eller toilettet, der kun kan skylles ud af professionelle. Eller Hjaltes tegninger, der er i glas og ramme og som vægter mere, end det kunst jeg kan blære mig med at have.

Er det bare mig, eller er det hele en smule u-hyggeligt at se på?

ps. Min sofa er ikke til salg - mere...

4 kommentarer:

AB sagde ...

Du spørger hvor de er, de hjem. Kom hjem til mig. Der er et :-)
...og gerne snart. Det kunne være hyggeligt! Og jeg elsker dit hjem for øvrigt! Der er HYGGEligt.

AB sagde ...

...og sofaen, for pokker da. Den må du ikke sælge. Man sover jo fantastisk i den :-)

Cristine sagde ...

Ej, AB. Tror simpelthen ikke på at du har et hjem uden prutter! Det er du alt for hyggelig til! Og jeg kommer gerne, og spiser kage! Det sidste fordi, du er gravid og jeg er sukker trængende og det er godt at være kage/sukkertrængende sammen med gravide.
KRAM!

Ps. Sofan bliver ikke solgt, hvor skal jeg ellers sove, når jeg er skide sur?

AB sagde ...

Neeeej, det er jo lige det. Vi har masser af prutter, børnetegninger og beskidte sofaer. Vi har tillige hjemmelavede askebægre til de bedsteforældre der ryger - dog på terrassen...men de er der! Og med hensyn til det sukkerholdige - MASSER...muahahahaha....så kom bare :-)