mandag den 6. juni 2011

Projekt: Mand!

OK. Jeg er bagefter. Det er jeg med mange ting, men med dette indlæg, er jeg sådan virkelig bagefter. Det skyldes flere faktorer, men mest, at da debatten om den kastrerede mand blev smidt i offentligheden af Uffe Buchard i marts måned i år, vidste jeg ikke helt, hvor jeg jeg skulle forholde mig. For jeg blev ikke provokeret af ham. Slet ikke. Og slet ikke, som mange andre kvinder blev. Og det har jeg så gået og tykket lidt på.
Det er udmundet i, at jeg vil trodse frygte for en en hordende sort, vred sky af kvinder, der løber i min retning med knyttede næver. Jeg vil vove pelsen og påstå:

Det er os, der i vores trang til at give svar på tiltale, kapper en vigtig del af vores mand.

For vi tror, problemet er Uffe Buchard. En kronbøsse, der vil tilbage til det stigmatiserede forhold, hvor en mand var en mand med et lem, og en kvinde havde bryster i et køkken. Det er jo bare dumt. Det er tåbeligt langt fra den verden, vi lever i - og det er tåbeligt langt fra Uffe Buchard selv.

Der, hvor vi skal se problemet er i det øjeblik, vi hører os selv sige: Min mand kan godt være en mand, selvom han skubber en barnevogn og tager 3 måneders barsel, Uffe. Jeg synes faktisk, at han så er en rigtig mand - netop fordi han gør det, Uffe.
Lige i dét øjeblik, skal vi høre en kaskade af advarselslamper blive kastet i vores retning.
For det er her, den egentlige kastraktion af vores mænd finder sted.

Det var forbavsende få mænd, der blev vrede over den artikel. De fleste jeg kender, trak lidt på smilebåndet og tænkte: tjaa, det har han sgu ret i. Men hey - I don't give a shit.
Imens stod vi, os kvinder, midt på banen og kastede røde kort efter overlæben, Uffe.

Mænd er simpelthen blevet det nye projekt for os. Nu har vi aflivet det moderlige omklamrerende forhold, de sene 90'ere og tidlige nuller dikterede i forældrekulturen. Nu er det mændens tur. Og på samme måde som vi kaster os over pædagoger og lærer, der forsøger at kaste et andet blik på dine børn end dit falkeøje, kaster vi os over en 1½ meter høj kronbøsse med botox i tisseren... Ingen skal kritisere os eller vores projekt. Eller sagt på en anden måde: Lad mit visitkort være i fred! Jeg har selv lavet det! Og det tog lang tid! 

Det er kastraktion i sin rene form. Pakket godt ind i selvstændige kvinder med mening.

Og selvom jeg er bagefter, så ender jeg faktisk med at være enig. Ikke i alt hvad Uffe siger. Men i den debat han rejser, og som jeg tror, var meningen at rejse fra start.
Enten det, eller også er Uffe bare sur over, at han ikke rejser så meget på barnevognsskubbende fædre med latte i hånden...

Se artiklen, der startede det hele her:
http://politiken.dk/debat/ECE1228053/den-unge-far-er-et-kastreret-handyr/

Og læs forøvrigt flere perspektiver her:
http://www.information.dk/265625

2 kommentarer:

Onkel Anne sagde ...

Skønt indlæg, og jeg holder særligt meget at en af de sidste sætninger omkring den barnevognsskubbende fader!

Cristine sagde ...

Tænkte nok, at du ville fange den, Onkel! ;-)
KH C